søndag 25. august 2013

Høstklar!

Nå er vi klare for høsten!

Magnus og jeg kjøpte noen kjempe stilige gardiner på Ullared, så endelig fikk jeg prøvd symaskinen min. Farmor er den beste læremester, og det endte i 4 gardiner, 6 spise brikketter og en bordduk. Kjekt å kjøpe altfor lange gardiner, for da kan man lage så mye ekstra.

Når høsten kommer på utsiden er det viktig og endre litt på innsiden. For meg er det viktig med litt forandring ved de forskjellige årstidene. Det gir meg noe å dille med, samtidig som at det blir fint. (Synes i alle fall jeg) hehe.

Her er stua nå.

Så selvfølgelig litt høst pynt. Likte fargene kjempe godt.

Dermed kan høsten bare komme.

søndag 28. juli 2013

Danmark 2013

Dag 1 (5.juli.13)

Vi sto opp kl 03:30 og fikk ordnet det siste. Pakket alt i bilen, lagde rundstykker og var på veien kl 05:00

Møtte mamma, Helge, Veronica og Therese på Essoen på Alnabru. Derfra vendte vi nesa mot Larvik for å ta SuperSpeed 2, Color Line fergen over til Danmark.

I bilen prøvde Magnus og jeg å høre på en lydbok. Reddhare het boka.... Du og du så vanskelig det skulle være å følge med. Boka hoppet hele tiden frem og tilbake mellom fortid, nåtid og jaggu meg tror jeg at den var innom fremtiden også. Nei, vi gav opp etter cd 2 og hørte heller på musikk.

Vel fremme på fergen var vi heldige og fant oss en perfekt sitteplass. Jeg heklet for harde livet, men ble fortsatt ikke ferdig.
Fikk kjøpt litt spiritus og snacks på taxfree, så da kan ferien begynne!! Hihi!

Kl 11:45 kom vi oss av fergen og dro for å finne plassen vi skulle  bo den første natta.
Løkken familiecamping med motel. Magnus og jeg bodde på rom 5, mens gjengen bodde på hytte 5. Hotellrommet var 2 senger og en do, hehe med skyvedør. Såvidt det egentlig var plass til sengene som igjen minnet mer og mer om feltsenger.  Hihi skikkelig luksus.

Vi spiste en deilig burger i Løkken og kom oss tidlig i seng. Man kan trygt si at vi var temmelig slitne hele gjengen etter turen. La oss i 21:00 tiden og var glade for det!

Dag 2 ( 6.juli.13)

Skal si det var godt å stå opp dagen etter for å gjøre seg klare til frokost i hytta til de andre.
På vei ned fra rommet vårt så vi en artig sak i vinduet. Hehe, Magnus tok den på hodet. Vi kaller han Grev Magnus.

Vi ble fort enige om å dra rett til Skallerup Klit for å ta en runde minigolf mens vi ventet på å sjekke inn. Hytta var ikke klar før kl 15:00, så det var greit å ha noe å gjøre for for at tiden skulle gå. De har jo en artig jungelløype der også, så vi måtte selvfølgelig gjennom den også. Det er en slags hinderbane. Hehe, litt oppvarming til minigolf.

18 hull gikk temmelig sakte og vi aner ikke hvem som vant, for jeg klarte å drite meg ut da jeg skrev ned antall slag per person... Hehe så vi får aldri helt vite :P
Det ble pølsemix på restauranten der før vi dro til Lønnstrup for å hente nøkklen.

Da vi kom oss inn i hytta og fikk pakket ut fant vi fort ut at internettet ikke funkerte. Noooe så teit, vi ringte med en gang og de kunne så klart ikke gjøre noe med det før mandag. Hehe, ja ja så da var det virkelig ferie med spilling, vin og sang.
Det ble en skikkelig runde med Fantasi, hehe masse miming og latter.
Vi tok også en liten tur på stranda. Helt helt fantastisk!

Ellers ble det igjen en tidlig kveld siden natten på hotell/hytte ikke var helt fantastisk for rygg og nakke.

Dag 3 (7.juli.13)

Egg og bacon til frokost, NAMMIS!! Så fant vi spontant ut at vi måtte ta turen til Nordsoen Oceanarium i Hirtshals. Fantastisk morsomt. Vi fikk være med på fôring av månefisk og sel. Så fisk i alle mulige størrelser og farger. Jeg digger månefisk som på engelsk kalles sunfish og på dansk klumpfisk. De hadde enormt mye forskjellig, og en ekstra kul ting var at Magnus, Veronica og jeg fikk tilfeldigvis se en hummer som skiftet ham.

Her fikk jeg tatt bildet i det de fôrer månefisken

Vel hjemme igjen etter utflukten ble det en god runde monopol med vin i glasset. Vi koste oss masse, men ble aldri helt ferdige. Sto mellom Magnus og Vero som vinnere. Vi måtte nemlig begynne med maten, men vi får se. Kanskje vi klarere å kåre en vinner i løpet av ferien.

Dag 4 (8.juli.13)

En liten handledag. Vi dro inn til Hjørring og gikk i gågaten. Det er en hyggelig liten gågate, men liten har den alltid vært, VELDIG liten.
Vi fant en fin restaurant i litt kinesisk style. De hadde en spennende meny og vi klarte ikke å motstå. Det var vi glade for, det var deilig mat. Jeg var jo litt feig og bestillte en burger, men god var den!

Vi tok turen ned til stranden som ligger 350m fra ferie huset vårt. Nydelig var det. Vi tok noen bilder og spaserte sakte hjem igjen da det ble kaldt. Vinden i Danmark kan til tider være veldig guffen.

Bildet av Veronica ble veldig stilig!

Dag 5 (9.juli.13)

Dette ble en skikkelig hamstre dag. For at vi ikke skulle bruke altfor mye penger mens vi er her ble vi enige om å handle mest mulig denne dagen. Først gikk turen til Super Brugsen, der fikk vi handlet det meste og vi brukte vel opptil 2 timer. Fakta ble neste butikk, her hamstret vi kjøttdeig til den store gullmedaljen. Siste tur gikk innom Aldi. Det var skikkelig skuff. Hver gang vi har vært i Danmark har vi alltid funnet så mye artig der, men nå var det rett å slett bare skuffende. Kom oss fort ut og vendte nesa hjemmover.

Mamma og gjengen gikk seg en skikkelig tur til Skallerup, mens jeg klippet Magnus for første gang. Det ble faktisk veldig bra, så jeg er super stolt. Veronica lå i den deilige hengekøya og hadde store øyne hele tiden mens jeg klippet han, men hun ble til sist fornøyd med jobben jeg gjorde!

Dag 6 (10.juli.13)

Vi starter dagen igjen med egg og bacon. Så var det å hoppe rett i treningstøyet. Badminton her kom vi. Mens vi klasket høner eller hva pokker man kaller disse "ballene" badet Helge og Therese i badeland. Vi spillte ca 1time og begynte å kjenne det i både bein og armer mot slutten. Mamma og Veronica gikk rett i badeland etter rundene våre som ble temmelig uavgjort. Magnus og jeg dro hjem og skiftet for å ta turen til Bunker Museeumet i Hirstshals. Super kult! Vi gikk opp i Hirtshals fyr og tittet utover landskapet. Vi så helt over til Nørlev Strand der vi bodde. Det var vel kanskje ikke så rart siden Danmark er kjent for å være veldig flatt.

Vi kom oss trygt ned igjen og startet på ferden igjennom bunkersene fra 2.hverdenskrig. Magnus syntes dette var kjempe gøy, og løp fra bunker til bunker. Hehe, vi koste oss masse og tok turen innom gågaten i Hirtshals før vi dro tilbake for å spise lunsj med de andre.
Siden vi skulle opp møkk tidlig dagen etter ville vi legge oss ganske så tidlig. Vi la oss og de så film. Jeg ville absolutt være klar for 3timer i bil, siden vi skulle til Legoland.

Dag 7 ( 11.juli.13 )

Leeeegoland!!!
Hehe helt ærlig var det litt skuff, men så er det jo også hva man gjør det til selv. Jeg var meget imponert over figurene og alt de hadde laget i lego/duplo. Vi tok noen attraksjoner. Moro var det, men de var så veldig korte.

Vi så en 4D film som handlet om den nye legoen som kommer. Lærte at den heter Chima... Hehe så da vet vi det!

Det ble middag på drive Mc Donals på tilbakeveien siden det ble så sent. Var hjemme i halv 11 tiden. Da møtte Kim oss på hytta. Han skal være her med oss til søndag. Da drar han og Vero sammen hjem.

Dag 8 ( 12.juli.13 )

Djurs Sommerland var destinasjonen. Vi kom oss i grei tid opp og var der i 12 tiden. Må være ærlig å si at Djurs er ganske  mye kulere enn Legoland. Det var mange kule berg og dalbaner, men jeg tørte ikke å bli med på alle. Er litt pinglete når det kommer til luper og slik, men Magnus er med.
Det ble noen timer som vi trasket rundt. De har jo enormt mye kule figurer som står rundt i hver "land" ingen ting slo haien i Badeland som Magnus stappet hodet oppi. Hehe!

Juvelen var den nyeste attraksjonen, men selvfølgelig var det noe galt med den ene vogna slik at det kun var en vogn i bruk. Du kan tenke deg den køen.... Mamma, Helge og Therese sto i køen og som de sa <<Det var vært å stå i køen å svette ihjel, den var amazing>>.

(Magnus tillføyer)

Når vi kom hjem grillet vi spareribbs og hjemmelagde grillspyd med biffkjøtt, kylling og sopp. Monica var fantastisk på kjøkkenet og lagde nydelige grillspyd til alle sammen. Det var veldig godt med grillmat etter en dag på Djurs!

Dag 9 ( 13.juli.13 )

Slafe dag dilux. Tok en tur til butikken for å hamtre litt i forhold til helgen, så dro Mamma og Helge til  Fredrikshavn for å traske i gågata. Veronica og Kim dro til en annen butikk for å hamstre vin og øl. De drar nemlig hjem på søndag.
Magnus og jeg kom oss fort hjem og tok en tur til stranden. Det var ikke det beste strandværet, men jeg kjente at jeg hadde fått sol enda vi bare lå der i ca en time.

Dag 10 ( 14.juli. 13 )

Søndag, og en sofadag til. Kunne sikkert dratt på et museeum eller noe, men og dra på slikt på en søndag er jo som å be om å bare stå i kø, samt at mamma var helt stiv i nakken så vi holdt oss hjemme. Det var siste dagen til Kim og Veronica, men de virket helt daue begge to.
Magnus og jeg spilte spill og syntes egentlig det var godt med en slafe dag til.

Dag 11 ( 15.juli.13 )

I dag hadde Magnus og jeg bestemt oss for å dra på middelalderdager på Voegaard Slott. Mamma og gjengen ville også være med, så vi ble en liten gjeng på tur.

Det var rett og slett fantastisk. Vi fikk se alt fra riddere, jøglere, boder med alt mulig til salg, biskopen, nonner, trellekoner, skole, kirke og masse middelalder aktiviteter. Utrolig gøy å dra tilbake i tid på denne måten. Vi gikk glipp av jøgleren Maxumus Heratikus, men han håper jeg å se i Oslo til neste år.

Nei, jeg var rett å slett mega imponert over ridderne på hestene. De var utrolig flinke og hadde full kontroll der de galloperte rundt på den lille banen for å vise hva de dugde til.
Det ble lag Nord og lag Sør. Vi sto på lag Nord sin side og måtte heie og hyle ut når han rei.  Når det var lag Sør sin tur buet og klagde vi. Hehe, kjempe gøy.

Ellers var det en skokk med jøgler barn som holdt underholdning med hoppende lopper og mye annet juks og fanteri, hehe. Det var vel akkurat slik det var på den tiden.

Musikanter spilte rundt hvert hjørne, og de var veldig flinke. Det var ikke langt mellom bodene og de hadde masse spennende ting. Flere satt i bodene og lagde det de solgte, slik at man kunne se hvordan det ble gjort. Samtidig som at det skjedde noe over alt.

Etter en god stund fikk nok mamma, Helge og Therese nok. De vendte nesa hjemover, men vi MÅTTE få med oss bakke kampen.
Vi satt oss godt til rette og ventet i spenning på at de kamp klare skulle komme.
Herre min så artig. Det ble valgt en "jumfru" fra publikum som de skulle slåss om.
De var 4 stk i full rustning som slo løs på hverandre, og de falt døde om en etter en. Helt vilt hvor hardt de tok i, man kunne se rustningene fikk gjennomgå. Det var godt nok barnevennlig, men det stoppet dem ikke fra å ta i det de hadde av slag med øks, sverd, spyd og skjold.

Etter en slik opplevelses rik dag måtte vi finne noen suvernirer.
Det ble en flaske med mjød, en lykt og et smykke som beskytter mot troll. Vi har jo så mye troll i Norge at det var en selvfølge.

Dag 12 ( 16. Juli. 13 )

Dro til Bilka i Aalborg for å sjekke om vi kunne gjøre noen handle kupp. Det ble dårlig med shopping, men var hyggelig å trakse rundt på det store senteret.  Vi spiste på en kjempe stilig cafè der som het Bord 1. Hehe, men vi satt på bord 5.

Dag 13 ( 17. Juli. 13 )

Det ble ikke strandvær i dag heller, men det var godt ridevær. Mamma, Helge og Therese bestillte i forrige uke 1,5 times ridning til denne dagen så det passet perfekt.
De dro avsted etter frokost, mens vi dro til stranden for å vente. De valgte å ri slik rolig tur og det var ikke så interessant for Magnus og meg. Vi tok heller litt bilder.
Mens vi ventet tok vi en is og prøvde å nyte været, men vi blåste egentlig bare bort. Vi endte i bilen og hadde super flaks i det vi gikk ut for å se etter dem. De kom i rekke bortover standen så vi måtte løpe avgårde for å rekke og ta noen bilder før de trasket videre.

Etter det dro vi til Lønnstrup for å sjekke om det var litt mindre vind på den delen av standen. Det var nesten ikke nødvendig og gå ut av bilen før vi skjønte at det virkelig ikke ble noen strand dag. Vi reiste istede til gården der de startet å ri, så tok vi noen bilder da de kom tilbake igjen. Ble noen fine bilder da!

Sammen dro vi hjem til hytta og skiftet, dermed tok vi turen til Fredrikshavn istede. Trasket i gågata og spiste en god lunsj. Vi bestemte oss for å ta en tur bort på Føtex før vi skulle dra hjemmover. Hehe, noe så tragisk vettu. Der på begge bilene lå det en parkeringsbot på 510kr og ikke minst en slik p-skive. Måtte fnise litt ekstra for jeg fortalte de om denne skiven før vi gikk i gågaten, men de tok det ikke helt på alvor.

Dag 14 ( 18.juli. 13 )

Fant ut etter frokost at vi skulle prøve stranden i Lønstrup. Det viste seg å ikke være den beste ideen.
Vi ble skikkelig sandblåste hele gjengen, men det var jo artig å prøve.
Før vi bestemte oss for å gå litt i den lille sjarmerende byen fikk jeg lagd et par sanddyr.

Vi kjente sulten kom, og spiste lunsj på cafe Slugten. Magnus og jeg delte en Mega Burger. Den var fantastisk god, og DIGER.

Fikk også handlet noen kule små ting som kommer godt med nå. Vi fisker og ordner litt hjemme og da må slikt til. Vi handlet inn det siste av middagene, og dro hjem for å slappe av med en film.  Jeg fikset negler før senge tid. Ble ganke fornøyd

Dag 15 ( 19.juli. 13 )

Dette var siste hele dag i Danmark. Vi tok turen til Hjørring og vandret rundt i gågata for å se etter noe spennede. Det var skikkelig dårlig med spenning der, og da alle var samlet dro vi heller til Rubjerg Knude Fyr.

Det er et veldig gammelt og stilig fyr som har sakte, men sikkert blitt en liten ørken. Vi hoppet, spratt og lekte i sanda

Vel hjemme etter en tur i "mini" sahara lagde vi det siste måltidet som ble pasta med kjøttdeig. Været var utrolig deilig, så da gikk Magnus og jeg ned til stranden og tok noen super kule bilder med canon kameraet mitt. Tok noen med mobilen også

Vakkert er det ikke?

Dag 16 ( 20.juli. 13 )

Alle var klare når vi skulle ut i bilen for å vende nesa hjemmover til Norge. Vi fikset frokost matpakke, kaffe og ryddet det siste.

På Fredrikshavn fergekaja fikk vi plutselig se fetter. Daniel og Nina med unger og et vennepar. Hehe, verden er liten. Vi skulle ta samme båten hjem, og det var egentlig veldig hyggelig.
Jeg fikk til å med skikkelig barne tekke. (Eller hva det heter) Theodor 4,5år,  Mathea 2år og jeg 27 år lekte i vinduet og på scenen på Stena Line. Det var kjempe kjekt for da gikk tiden så utrolig mye fortere.