søndag 6. mai 2012

Bunaden min

Solør Odal

05.mai-2001 trådde jeg over i de voksnes rekker, som dem så fint sier. Alt i alt vil jeg nok ikke si at jeg gjorde det da, jeg har igrunn ikke trådd inn der enda spør du meg, hehe. Uansett, jeg fikk mye fint den dagen av både sølv, kr og taler, men en ting var litt ekstra unik enn det andre. Jeg fikk nemlig en en bunaden.
En bunad som farmor lagde fra topp til tå. Hun har klippet, sydd og ordnet hele. Hun har også sydd hvert sting av mønsteret. 

Jeg er veldig stolt over å få bære denne flotte bunaden som hun brukte 5år på å lage, og for å kunne representerer slekten min fra Solør.

Det er vel egentlig 4 år siden jeg brukte bunaden min sist. Jeg bruker bunaden i spesielle anledninger, og det har det ikke vært så mye av de siste åra.
I dag ble kusina til Magnus konfirmert, så da børstet jeg støvet av den og fikk Magnus til å ta noen bilder for å dokumentere at den er like flott som da jeg fikk den for 11 år siden!


Det er to pynte søljer som tilhører denne bunaden. Er dem ikke fine?


Jeg har øredobber, mansjettknapper, en ring og belte spenna som også hører til.
Ringen min er vel for de små jentene kan man si, mens den andre er for de voksne damene. Jeg fikk låne den andre ringen av farmor siden jeg egentlig skal ha blitt en voksen dame nå :P Tror jeg!

Mansjett knappen
Hehe, den voksne ringen
Jente ringen
Øredobben

 Litt tulle bilder må jo til da man først er i bunaden!! 

 Redikk fant ut at han kunne bruke bunaden som hundehus.

Godkjent!
Full fart nedover :P








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar