tirsdag 4. desember 2012

Julekalender

Min julekalender

Wohoooo! Jeg har fått en julekalender som min gode venn og kollega har laget bare til meg! *stort smil*
Åhh, det er nesten litt grusomt og måtte vente med å pakke opp gavene.
Hehe, det er uansett ikke lenge til jul, så dette er en veldig bra start. Greit og kunne trene seg opp til å åpne gaver til 24.desember. Hihi

Se så kul den er!

søndag 2. desember 2012

1. Advendt

1.søndag i advent

Nå er det bare 3 søndager igjen. Jeg er veldig glad for at jeg er ferdig med både jule handelen, og det å pakke inn alle gavene. Ikke missforstå, jeg synes den biten også er kos. Den hører selvsagt med til julen, men jeg liker å være ferdig slik at jeg kan nyte de siste ukene før Julaften. Nå kan jeg nemlig bare slappe av og kose meg til tiden er inne for å se på juledisney, tre nøtter til Askepott, pynte oss, spise deilig julemiddag, kos oss glugg i hjel og pakke opp julegaver.

Denne helgen har vi ordnet det lille huset vårt klar til juletiden. Så nå skal det nytes!

Vi koste oss med julegrøt og gløgg til middag i dag. Det gir en helt spesiell juleglede i kroppen. Hehe, jeg kan ikke annet enn å stor kose meg.

søndag 11. november 2012

Snart er det jul

Hytte jul i år

Nå har Magnus og jeg pakket inn alle julegavene. Vi mangler bare å kjøpe to til, så er alt i boks. Det er fantastisk deilig og kunne si seg ferdig med gave innkjøp og innpakking før advent. Det gjør at vi kan nyte førjuls tiden fullt ut.
Vi har bestemt oss for å feire jul på hytta i Odalen. Eneste som ikke er ellevill over det er lille søster, men jeg satser på at hun skal kose seg like mye som oss andre.
For første gang skal Magnus og jeg også feire sammen. Det blir litt ekstra spennende!

Lille julaften drar vi derfor til familien til Magnus for å spiser pinnekjøtt og kose oss, deretter åker vi rett til hytta for å være med og pynte tre.

Det blir faktisk enda mer spesielt i år. Maren skal også være med på feiringe, og det tror jeg blir veldig bra. Dette blir en skikkelig koselig jul! Jeg håper så indelig at vi får snø, slik at vi kan lage julesnømann og snølykter.

Julen har vært litt rar de siste årene etter at pappa og mamma skilte lag, men nå begynner ting og falle ordentlig på plass. Jeg håper og tror derfor at denne julen vil bli helt spesiell.

Jeg var redd for at Timmy Gresshoppe ikke skulle bringe julen inn med Disney, da det tidligere i år ble sagt at NRK og Disney ikke var enige. Takk og lov kom de på bedre tanker da "hele" Norge falt i lande sorg, som de skrev i avisene. Det hadde så klart blitt jul på hytta forde, men siden jeg er 80-talls unge er Disney en del av min juleglede.

Google
Nei, nå gleder jeg meg til å pynte til jul!!

tirsdag 6. november 2012

Julekalender

Tonjes Julekalender

Jeg og Tonje, min gode venn og kollega ble enige om at i år skulle vi lage en julekalender til hverandre. Hvor kult er ikke det. Jeg prøvde å finne noe inspirasjon på nettet, men alt var så fryktelig avansert, eller bare stygt. Jeg valgte å bruke min egen fantasi fullt ut, og i går ble jeg ferdig med julekalenderen.
Jeg er temmelig fornøyd med både innhold og utførsel. Hehe! Må være lov å skryte litt av seg selv vel?

Her kan du se hvordan den ble!

Jeg har brukt 2 stk kleshengere og surret annehver rødt og hvit bånd med ståltrå i. Har ingen anelse om hva de greiene der heter, men syntes det ble litt stilig.
Gavene er kjøpt her og der, så det blir spennende og se om de faller i smak!

mandag 29. oktober 2012

Farfar fyller år

Bursdags middag

Vi er ikke så flinke til å feire bursdager lengre i vår familie, men innimellom blir det noen middager her og der.

Jeg synes det er veldig koslig når vi får til slike middaer i alle fall.
I morgen skal vi på middag til farmor og farfar for å spise en slik bursdags middag. Farfar fyller mange år ;)

Jeg har vært sjuk i noen uker nå, men den siste uken har vært helt grusom. Siden jeg ikke ha kommet meg ut av huset har vi heller ikke fått kjøpt en liten ting til farfar. Min familie bryr seg ikke om disse bursdagsgavene, og derfor feirer vi heller nesten ikke lengre. Uansett jeg vil ikke komme på en bursdags middag tomhendt. Vi har en god vin som jeg vet farfar liker, så for å gjøre den litt mer spesiell dekorerte og lagde jeg en slags lapp som jeg hengte på flaska. Da blir det litt mer personlig selv om det bare er en vin!

Håper han blir glad.
Slik ser den ut!

Jeg skal muligens også bake noe i dag som en ekstra overraskelse (om jeg orker). Hver familie bursdag dette året så har jeg i tillegg bakt noe.

Bestemor feiret bursdagen sin på hytta tidlig i august. Magnus og jeg kunne ikke dra så, da bakte jeg muffins som mamma og Helge tok med seg oppover. Muffins med overraskelse. Noen av de hadde vaniljekrem på innsiden.

Magnus hadde også bursdag i august så han fikk kanelsnurrer.

Pappa hadde bursdag i slutten august. Han fikk sjokoladekake

Farmor som hadde bursdag i september fikk eplekake!

Jeg koser meg når jeg baker. Jeg fikk jo tross alt Kitchen Aid maskinen til bursdagen min av Magnus.

torsdag 25. oktober 2012

Snøstorm

Snø i oktober

Det var den kjappeste snøstormen jeg har vært borti i alle fall.

Hørte plutselig at vinden økte noe kraftig, men tenkte ikke så mye over det.
Så begynner det å slå i trærne, og jeg hørte at søppelkassene ble slengt avgårde. Både Redikk og jeg spratt opp for å se hva som skjedde.

Det var som en skikkelig snøstorm. Det snødde sidelengs..

Slik så det ut noen minutter etterpå. Skikkelig spesielt!

Jeg gleder meg til snøen legger seg på bakken og det blir hvit og flott. Håper vi får snø til jul!

fredag 13. juli 2012

Spania siste dag

Da er vi på flyplassen og venter på at vi skal få gå ombord i flyet. Det er vist ikke så lett å være pressis. Det er forsinkelser tilbake til Oslo også. Hehe, vi har virkelig vært heldige med flyvalget denne gangen.

Mens vi venter har vi fått oppvisning av slike flamenco dansere. Hehe, de fikk med seg flere gamle folk. Sånt er artig å få med seg.

Må jo si at jeg ikke trodde vi skulle komme oss til flyplassen. Ikke vondt ment mot den kvinnelige taxisjåføren, men hun burde velge et annet yrke. Vi holdt på å kræsje i alle fall 4 ganger. Vi satt med hjertet i halsen hele turen, og var temmelig svette da vi kom frem.

Nei, nå skal det bli godt å komme hjem. 30 min forsinket går bra!

torsdag 12. juli 2012

Spania Dag4

I dag var det shopping dag, så det fikset vi alene. Resten av gjengen var på stranda og koste seg i solen.

Vi gikk i alle små butikkene og fant mye spennende. Utrolig mye her er håndlaget, og vi ble like imponert hver gang. Jeg fant meg noen topper, en bukse, sjorts, 2 armbånd og neglelakk. Jeg falt helt pladask for 2 hjemmelagde vesker, så de måtte jeg jo ha. Litt sånn hippie stil på den ene og indianer stil på den andre, men herregud så kule!

Las Ramblas er hovedgata med de litt større og vanligere butikkene og mat markede, men butikkene her falt ikke helt i smak så vi gikk for å se på duene og statuene som var øverst i denne handlegaten. Jeg elsker due bildene jeg fikk tatt.

Vi fortsatte langs gaten i Las Ramblas for å finne det store mat/frukt markede. Shit, det var så stort! Her hadde de absolutt alle typer frukt, godis, sjømat, pølse, krydder og mye jeg ikke ante hva var. Vi kjøpte oss en liten boks med kokos og en smootie med en rosa og grønn frukt jeg aldri har sett før. Skikkelig friskus!

Når vi kom ut igjen hørte vi noen artige toner. Det var noen gatemusikere som spilte og sang. De var kjempe flinke så vi ga dem litt penger og ble stående litt, hehe de lagde skikkelig show.

Da vi begynte å kjenne sulten, vendte vi nesa hjemmover. Vi gikk forbi katedralen og der var det en person som hadde kledd seg ut og smurt seg inn med leire som satt intill veggen. Det ble et veldig stilig og melankols bilde. Vi ga også han/henne litt penger. Tar jeg bilder av noen som har satt seg til slik og kledd seg ut, så har de gjort en god jobb og da må man jo betale for seg da man tar bildet.
Det var ikke så langt å gå siden hotellet vårt er super sentralt. Det ble knekkebrød med smøreost og salami. Første dagen var vi på supermarkede og handlet litt forskjellig. Jeg liker og være forberedt på alt, hehe.

Siden vi hadde avtalt og møte de andre på metroen kvart over 8, hadde vi veldig god tid. Vi tok derfor en liten runde i de nærmeste butikken. Magnus fant seg skjorte og noe annet småtteri.

Når vi kom tilbake på hotellet hadde vi fremdeles god tid, så vi fikset oss og la oss på senga å leste. Dette har vært en skikkelig herlig og god tur. Vi har fått sett mer enn vi trudde og ikke minst smakt på alt mulig av mat.

Restauranten Mari hadde valgt denne dagen var Bar Lobo. Dette var en spennende tapas restaurante. Jeg synes jeg har vært kjempe tøff. Jeg har spist meg mett hver dag og smakt på alt som jeg har fått. Magen har bare vært super og jeg er strålende fornøyd. Jeg er alltid litt bekymret for å bli dårlig da jeg spiser mat i andre land, men det var tydeligvis ingen ting å være redd for.

Tapasen smakte kjempe godt og vi fikk alt mulig. Frityrstekt blekksprut, asparges, aubergine, artisjokk (om det skrives slik) osteboller og hel ansjos. Ellers fikk vi kyllingvinger, spekeskinke, tomatbrød,  potetbåter med aioli, tunfisk og grillet grønn paprika. Kjempe spennende, jeg smakte på alt utenom ansjosen. Det var nekt! Alt smakte veldig bra, og jeg er kjempe glad vi har fått så mange smak smaks opplevelser.

Min tallerken med mye av utvalget

Etter middagen sa vi hade til alle sammen. Vi måtte hjem og pakke og gjøre oss klare til å dra neste dag.

Skal bli godt å komme hjem nå. Byferie over lengre tid er ikke noe for meg. Vi bodde rett ved siden av rådhuset og det var demonstrasjoner hver dag. De bråkte og kastet røykbomber. Politiet fikk alltid ordnet opp, men siden vi hadde vinduet mot den gata var det alltid noe bråk. Alt fra fulle folk, bil, vaskemaskin til søpplebil. Skal bli godt å komme hjem til litt roligere omgivelser, nei bylivet er jeg ikke skapt for.

onsdag 11. juli 2012

Spania Dag3

Igjen var vi tidlig oppe. Var på tide med en utflukt slik at vi kunne få se litt spektakulære bygninger og annet.

Frokosten var absolutt bedre i dag. Turte og prøve ut litt mer. Teen her er faktisk ganske god også, jeg må jo tross alt starte dagen med te.

Mobilnettet her er ellendig og for det meste av tiden når man ringer kommer man enten ikke gjennom, eller hører ikke hva den andre sier. Da vi endelig fikk kontakt med gjengen fikk vi beskjed om og bare begynne. De ville ha bedre tid til frokosten.
Vi kom oss ut og gikk rett bort til Barcelona katedralen. Siden vi var tidlig ute var det gratis inngang, så vi raste inn. De hadde satt opp store statuer av forskjellige helgner. Man kunne legge på penger til hver av de, da ble det opplyst små lys for hver cent man la på. Litt spesielt og se. Det var forresten Jesus som ledet med tente lys!

Turen gikk deretter til Segrada Familia som er den kjente store kirken som aldri blir ferdig. Vi fikk oss en ekstra gå tur fordi køen strakk seg rundt hele kirka. Det gikk heldigvis fort og komme seg inn for der kunne man fort bli kokt hummer.

Wow, for et syn som møtte oss på innsiden. Den kirka var skikkelig massiv. Søylene var kjempe lange og tykke. Det var også de vakkreste vindusfarger jeg har sett.
Under kirka hadde de bygd opp et museeum som viste hvordan kirken var bygd opp, hva som mangler fremdeles og orginal modeller. Veldig stilig hvordan man kunne se alt veldig detaljert.

Siste utflukt gikk til Zoo parken. For en flott dyrehage. Det var gjort ordentlig for at dyrene skulle ha det bra, så det var en fryd og traske rundt for å se. Jeg gikk så klart bærserk med kameraet og ikke minst instagram.

Her møtte vi helt tilfeldig de andre. Vi gikk motsatt vei av hverandre, så vi ble enige om å møtes til middag senere. Mens vi gikk og koste oss i solen, fant Magnus en løve som trengte litt klø hjelp, så da må man jo bare trå til.

Vi oppdaget rett etter dette klø stevne at de hadde delfin show, og bestemte oss i siste liten for at vi ville få med oss det. Det var ekstremt stilig. Alt gikk på spansk så vi ante ikke hva de sa, men de var kjempe flinke med delfinene og de koste seg skikkelig i vannet. Hopp og plask!
På vei ut av zoo'en fan jeg en sørgelig hund. Han måtte jeg så klart avbildes med!

Man kan si vi begynte å kjenne det veldig i beina nå, men bestemte oss for å ta metroen tilbake og rusle en liten tur for å se etter litt festlige butikker. Jeg kjøpte meg et par armbånd og neglelakk. Selve shopping dagen er i morgen, så vi trasket etterhvert tilbake til hotellet.

Det ble ikke mye avslapping for de andre ville ta en tidlig middag for å kose seg i leiligheten sin. Vi skiftet i full fart og fant Daniel, Ina, Øyvind og Thomas i lobbyen. Sammen dro vi til en fiske restaurante de andre hadde funnet.
Det var litt spesielt siden bare 4 av 10 ville spise fisk, men maten var helt grei. Magnus bestillte en hel fisk som var nammis, og jeg tok reke spaghetti. Hehe, fant bare 5 reker. Desserten var definitivt best.

Det var slutten på denne dagen. Det var veldig deilig og komme på hotell rommet og få dusjet og lagt seg i senga.