torsdag 12. juli 2012

Spania Dag4

I dag var det shopping dag, så det fikset vi alene. Resten av gjengen var på stranda og koste seg i solen.

Vi gikk i alle små butikkene og fant mye spennende. Utrolig mye her er håndlaget, og vi ble like imponert hver gang. Jeg fant meg noen topper, en bukse, sjorts, 2 armbånd og neglelakk. Jeg falt helt pladask for 2 hjemmelagde vesker, så de måtte jeg jo ha. Litt sånn hippie stil på den ene og indianer stil på den andre, men herregud så kule!


Las Ramblas er hovedgata med de litt større og vanligere butikkene og mat markede, men butikkene her falt ikke helt i smak så vi gikk for å se på duene og statuene som var øverst i denne handlegaten. Jeg elsker due bildene jeg fikk tatt.


Vi fortsatte langs gaten i Las Ramblas for å finne det store mat/frukt markede. Shit, det var så stort! Her hadde de absolutt alle typer frukt, godis, sjømat, pølse, krydder og mye jeg ikke ante hva var. Vi kjøpte oss en liten boks med kokos og en smootie med en rosa og grønn frukt jeg aldri har sett før. Skikkelig friskus!


Når vi kom ut igjen hørte vi noen artige toner. Det var noen gatemusikere som spilte og sang. De var kjempe flinke så vi ga dem litt penger og ble stående litt, hehe de lagde skikkelig show.


Da vi begynte å kjenne sulten, vendte vi nesa hjemmover. Vi gikk forbi katedralen og der var det en person som hadde kledd seg ut og smurt seg inn med leire som satt intill veggen. Det ble et veldig stilig og melankols bilde. Vi ga også han/henne litt penger. Tar jeg bilder av noen som har satt seg til slik og kledd seg ut, så har de gjort en god jobb og da må man jo betale for seg da man tar bildet.
Det var ikke så langt å gå siden hotellet vårt er super sentralt. Det ble knekkebrød med smøreost og salami. Første dagen var vi på supermarkede og handlet litt forskjellig. Jeg liker og være forberedt på alt, hehe.


Siden vi hadde avtalt og møte de andre på metroen kvart over 8, hadde vi veldig god tid. Vi tok derfor en liten runde i de nærmeste butikken. Magnus fant seg skjorte og noe annet småtteri.

Når vi kom tilbake på hotellet hadde vi fremdeles god tid, så vi fikset oss og la oss på senga å leste. Dette har vært en skikkelig herlig og god tur. Vi har fått sett mer enn vi trudde og ikke minst smakt på alt mulig av mat.

Restauranten Mari hadde valgt denne dagen var Bar Lobo. Dette var en spennende tapas restaurante. Jeg synes jeg har vært kjempe tøff. Jeg har spist meg mett hver dag og smakt på alt som jeg har fått. Magen har bare vært super og jeg er strålende fornøyd. Jeg er alltid litt bekymret for å bli dårlig da jeg spiser mat i andre land, men det var tydeligvis ingen ting å være redd for.

Tapasen smakte kjempe godt og vi fikk alt mulig. Frityrstekt blekksprut, asparges, aubergine, artisjokk (om det skrives slik) osteboller og hel ansjos. Ellers fikk vi kyllingvinger, spekeskinke, tomatbrød,  potetbåter med aioli, tunfisk og grillet grønn paprika. Kjempe spennende, jeg smakte på alt utenom ansjosen. Det var nekt! Alt smakte veldig bra, og jeg er kjempe glad vi har fått så mange smak smaks opplevelser.

Min tallerken med mye av utvalget

Etter middagen sa vi hade til alle sammen. Vi måtte hjem og pakke og gjøre oss klare til å dra neste dag.

Skal bli godt å komme hjem nå. Byferie over lengre tid er ikke noe for meg. Vi bodde rett ved siden av rådhuset og det var demonstrasjoner hver dag. De bråkte og kastet røykbomber. Politiet fikk alltid ordnet opp, men siden vi hadde vinduet mot den gata var det alltid noe bråk. Alt fra fulle folk, bil, vaskemaskin til søpplebil. Skal bli godt å komme hjem til litt roligere omgivelser, nei bylivet er jeg ikke skapt for.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar